About Me

My photo
Gombak, Malaysia
"Aku tidak bermaksud kecuali (mendatangkan) perbaikan selagi aku masih berkesanggupan. Dan tidak ada taufik bagiku melainkan dengan (pertolongan) Allah. Hanya kepada Allah aku bertawakal dan hanya kepada-Nya-lah aku kembali." (Hud 11:88)

Thursday, January 15, 2009

Kronologi Palestin - Bumi Anbiya', Tanah yang Dijanjikan (Bhgn 1)


Kita, umat Islam selalu mendengar istilah 'bumi anbiya' kepada Palestin. Juga bagi orang-orang Yahudi, ia dikenali sebagai 'tanah suci yang dijanjikan'. Kemudian, bagi orang Kristian pula menjadi tempat Jesus Crist dibangkitkan. Tetapi, jarang kita jumpa penerangan berkenaan kronologi tentang pelbagi peristiwa pahit dan manis yang terjadi di bumi bertuah ini.

Oleh itu, insyaAllah dalam artikel ini kita sama-sama menyelusuri sejarahnya;

1805 BC - Nabi Ibrahim AS datang ke Pelestin bersama dua orang isteri (Hajar dan Sarah) serta dua orang anak (Ismail AS dan Ishak AS). Keturunan Ismail AS menjadi bangsa Arab, manakala keturunan Ishak AS menjadi bangsa Israel.

1656 BC - Nabi Yaakub AS (juga dikenali sebagai Israel) bersama anak-anaknya (bani Israel) berhijrah ke Mesir setelah dijemput oleh anaknya Nabi Yusuf AS. Mereka menetap di Mesir beranak pinak di sana.

1227 BC - Bani Israel ditindas oleh Firaun dan lahirlah Nabi Musa AS sebagai rasul yang membawa mereka kembali ke Tanah Suci yang Dijanjikan (Palestin). Namun, baginda wafat sebelum sempat memasuki Palestin.

1086 BC - Nabi Musa AS wafat dan dan Joshua (Yusha) menjadi pemimpin Bani Israel. Beliau memimpin Bani Israel menuju Palestin. Mereka berjaya menyeberangi Sungai Jordan dari Timur dan seterusnya membuka Jericho. Jadi, itulah kehadiran pertama Bani Israel di bumi Palestin.

1004 BC - Nabi Daud AS dibangkitkan. Terjadi perang di antara Jalut dan Thalut. Baginda membantu Thalut dan kemudiannya Nabi Daud AS dilantik menjadi Raja Bani Israel.

963 BC - Nabi Sulaiman AS menggantikan ayahnya Nabi Daud AS yang wafat. Baginda telah membina Kuil Sulaiman (Soloman Temple) yang terkenal.

923 BC - Nabi Sulaiman AS wafat dan kerajaannya terbahagi kepada dua; Israel dan Yehuda. Kedua-duanya terlibat dengan peperangan yang sengit dan meminta bantuan daripada negara-negara jiran.

923 - 721 BC - Negara Israel diwujudkan di sebelah utara dengan Samaria menjadi ibu negaranya. Negara ini di serang oleh bangsa Assyrian dan rakyatnya terpaksa melarikan diri ke utara Iraq.

923 - 586 BC - Negara Yehuda diwujudkan di sebelah selatan dengan Jerusalem sebagai ibu negara. Negara ini diserang oleh tentera Babylon yang diketuai oleh Nebuchadnezzar lalu jatuh ketangan mereka. 50 000 orang Bani Israel ditangkap.

516 BC - Bangsa Parsi menakluk Babylon lalu raja mereka, Cyrus II mengarahkan Bani Israel kembali ke Jerusalem. Bani Israel dapat membina semula Kuil Sulaiman dan mendapat kuasa autonomi.

516 BC - 'Alexander the Great' menakluk Palestin dan menamatkan 200 tahun pemerintahan Kerajaan Parsi. Beliau mara dari Jeruselam ke Gaza dan seterusnya Syria.

323 BC - Alexendar mati di Babylon. Kerajaan terbahagi kepada dua; Syria dan bahagian Timur diperintah oleh Seleucids. Mesir dan Palestin diperintah oleh Dinasti Ptolemaic.

198 BC - Seleucids berjaya mengusir Ptolemaic dari Palestin dan menggantikan pemerintahan di sana.

198 - 141 BC - Seleucids memerintah Palestin dan memaksa Bani Israel mengikut tradisi Greek, budaya dan bahasa.

141 BC - Bani Israel memberontak dan berjaya mewujudkan wilayah autonomi di bawah pimpinan Maccabeans. Maccabeans telah memaksa penduduk tempatan memeluk agama Yahudi dan melakukan pembunuhan besar-besaran demi mencapinya maksudnya.

Bersambung...

Rujukan:-
History of Palestine - A Methodical Study of the Palestinian Struggle
Dr Mohsen Mohammed Saleh

BaytulFareed

No comments:

Related Posts with Thumbnails