About Me

My photo
Gombak, Malaysia
"Aku tidak bermaksud kecuali (mendatangkan) perbaikan selagi aku masih berkesanggupan. Dan tidak ada taufik bagiku melainkan dengan (pertolongan) Allah. Hanya kepada Allah aku bertawakal dan hanya kepada-Nya-lah aku kembali." (Hud 11:88)

Saturday, October 31, 2009

Sepagi yang 'Best' di Bukit Broga!

Jumaat, 10.30 malam, BaytulFareed:

Ajil dah semangat suruh tidur awal sebab esoknya (sabtu) nak daki Bukit Broga. "Eh, esok kita nak gerak pukul 4 pagi! Kena tidur awal." kata beliau dengan begitu teruja sekali.

"Oke2."Aku mengiakan sambil terus je kat depan laptop.

Lebih kurang 11.00 malam:

Usrah yang sepatutnya lepas Subuh esoknya, ditunda ke Ahad pagi. Alhamdulillah, nasib baik Zahid ingatkan... Hehe, 'exited' sampai terlupa pulak... (jangan mare ek!)

Fadil baru balik dari meeting QYC, seperti biasa dengan riuh rendahnya tatkala masuk BF. Ajil yang nak tido awal tadi pun tak jadi selepas kepulangan Fadil yang menceritakan perihal 'isu-isu umat Islam' di UIA.

Sambil-sambil tu, kami berbincang-bincang tentang 'route' ke Bukit Broga serta menghayati keindahan gambar2 dari internet.

Lebih kurang 12.30 tgh malam:

Tiba-tiba datang pulak ilham yang tidak disangka-sangka untuk menyiapkan satu 'project' aku yang dah lama terbengkalai. Bertemankan Sani yang tengah studi (kot?) di depan laptopnya, aku terus menaip dan terus menaip.

Ajil macam dah terlena. Fadil pun dah tutup lampu bilik pc. Nak tido dah... Aku masih lagi lagi menaip, sambil layan lagu-lagu dari album 'The Best of Yasin". Lagu2 'hits' Yasin yang diberi nafas dan ruh baru. Antaranya "Rindu Pada-Mu".

Lebih kurang 3.00 pagi:

Mata dah makin berat. Tapi idea makin banyak je... Eh, kena masuk tido dah ni. Pukul 4 dah nak gerak.

Baring, telentang, kiri, kanan, meniarap... Argh, takleh tido pulak!

4.00 pagi:

Bangun, mandi dan bersiap2. Hujan turun renyai-renyai...

4.30 pagi:

Ajil, Fadil dan aku di atas kereta untuk bergerak ke Bukit Broga, Semenyih. Dah masuk 'area' Negeri 9 rasanya. Aku menggunakan kesempatan baik itu untuk tido kat belakang.

5.30 pagi:

Tiba di Masjid Raja Muda Musa. Hujan masih lagi renyai-renyai.

15 minit kemudian, azan solat Subuh berkumandang. Kami pun masuk untuk solat Subuh berjemaah. Imam baca surah 'Abasa. Sedap jugak.

6.30 pagi:

Kami tiba di kaki Bukit Broga. Gelap gelita lagi. Tapi, kenderaan-kenderaan pendaki lain dah banyak kat situ. Ramainya 'chinese' - tua, muda, dan budak2. Keluarga dan rakan-rakan.

Pendakian pun bermula...

Mula-mula pendakian melalui kawasan kelapa sawit. Kecerunan bermula dengan 20, 30 darjah. Kemudian, di kawasan hutan mula naik kepada 45 darjah.

Dari segi cabaran, permulaan ni memang tak sebanding dengan Bukit Tabur yang awal-awal lagi dah 50-70 darjah. Cuma hujan rintik-rintik dan kabus tebal yang agak menyukarkan pandangan. Ditambah kegelapan pagi yang buta... (betui ka tatabahasa?)

Setelah menghampiri puncak yang pertama (dari 5 puncak) kelihatan lalang-lalang gajah(?) makin meninggi. Kalau pakai lengan pendek boleh miang tu, terkena lalang.

Tiba di Puncak2 Bukit Broga...

Subhanallah! Subhanallah! Itulah sahaja gambaran yang terbit bagi menceritakan perasaan dan pemandangan di atas Bukit Broga. Mari kita lihat keindahan dan kehebatan ciptaan Allah SWT ini...












Kira-kira pukul 7.30 pagi kami di puncak yang ke-5, iaitu puncak yang terakhir. Kami mula turun kira-kira pukul 8.15 pagi.

Kesimpulannya, pendakian kali ini sangat 'Best'! Cuma kalau nak dibandingkan dengan Gunung Nuang atau Bukit Tabur memang la Bukit Broga ni tahap 'warm-up' je. Cuma dekat 'last-last' je ada yang kecerunannya dalam 70 darjah. Tu pun tak lama sangat. Insyaallah sapa2 yang berminat bolehla cuba.

Sekian, terima kasih Allah!

"Dan Dia-lah Tuhan yang membentangkan bumi dan menjadikan gunung-gunung dan sungai-sungai padanya. Dan menjadikan padanya semua buah-buahan berpasang-pasangan, Allah menutupkan malam kepada siang. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan." (Ar-Ra'd 13:3)

BaytulFareed

No comments:

Related Posts with Thumbnails