About Me

My photo
Gombak, Malaysia
"Aku tidak bermaksud kecuali (mendatangkan) perbaikan selagi aku masih berkesanggupan. Dan tidak ada taufik bagiku melainkan dengan (pertolongan) Allah. Hanya kepada Allah aku bertawakal dan hanya kepada-Nya-lah aku kembali." (Hud 11:88)

Friday, February 13, 2009

Edisi Terjah: Yahudi di Malaysia?


Rabu lepas, saya dan Ajil (ahlu bayt) pergi ke Melawati untuk membeli beberapa barangan keperluan dan di antara barangan yang dibeli adalah sebuah Buku Resit. Buku Resit inilah yang akan menjadi pembuka tirai topik perbincangan yang lebih sensasi dan mengejutkan (sekurang-kurangnya bagi diri saya).

Ketika membeli, kami tidak memperhatikan sangat kulit Buku Resit tersebut dan baru semalam (Jumaat), Ajil perasan bahawa pada kulitnya terdapat beberapa simbol yang melambangkan Zionism, iaitu Bintang David.


Apakah ini satu kebetulan?Atau memang disengajakan?

Setelah berbincang dengan Auzan (ahlu bayt) dan melakukan sedikit 'research' mengenai nama syarikat yang mencetak buku tersebut, kami mendapati beberapa kebetulan (?) yang akan dibincangkan di dalam artikel ini.

1. Nama syarikat yang mencetak buku resit tersebut didapati mempunyai pengaruh Kabbalah (is a discipline and school of thought discussing the mystical aspect of Judaism - wikipedia)

El-Hay (Living God)
El-Hay Merumam Al Keruvim (Living God, aloft above the Cherubs)
Kulam Be-Ruho Ya'alu (All of them will rise up through his spirit)


Di atas adalah lirik lagu 'Isaac' nyanyian Madonna, seorang penyanyi yang terkenal sebagai penganut ajaran Kabbalah. Dia mendedikasikan lagu ini kepada 'spiritual guider'nya, Yitzhak Sinwani. Dan, nama syarikat penerbitan itu terdapat dalam lirik lagu di atas. Adakah suatu kebetulan?

*semasa sebuah persembahan lagu ini, seorang Penari berpakaian Burka (pakaian wanita muslimah) tetapi terdedah bahagian auratnya yang lain mengiringi nyanyian.


2. Syarikat ini berpangkalan di Butterworth, Pulau Pinang. Tahukah anda bahawa terdapat perkuburan Yahudi tertua di Asia Tenggara di Jalan Zainal Abidin (dulu Jalan Yahudi), Pulau Pinang? Adakah ini juga satu kebetulan?


3. Lambang Bintang David yang terdapat pada kulit depan Buku Resit tersebut sudah dikenal umum sebagai simbol identiti Yahudi dan negara Israel. Adakah syarikat pencetakan tersebut menganggap simbol tersebut adalah semata-mata hiasan, ataupun ada motif di sebaliknya? Adakah ini juga satu kebetulan?

4. Juga di kulit Buku Resit tersebut kelihatan 4 (2 di kanan dan 2 di kiri) buah bangunan yang seakan-akan 'The States Capitol Building' yang terdapat di beberapa buah negeri di Amerika Syarikat. Di California, juga terdapat satu 'The States Capitol Building' yang serupa dengan gambar di kulit buku. Kita semua tahu bahawa Yahudi di Amerika telah lama mempengaruhi dasar-dasar negara tersebut. Adakah ini juga satu kebetulan?


Yahudi di Malaysia.

Mari kita lihat sedikit latarbelakang bagaimana Yahudi bertapak di negara kita.

Orang Yahudi yang pertama dikenali menduduki Malaysia adalah di Pulau Pinang. Dia dipercayai adalah Ezekiel Menasseh, yang berpindah dari Baghdad pada 1895, meskipun ramai percanggahan sejarawan (berdasarkan pada tarikh yang diberikan pada Perkuburan Yahudi pada pulau ini) membuktikan bahawa kewujudan komuniti Yahudi Pulau Pinang bertarikh 1805. Menasseh tinggal menjadi satu-satunya Yahudi di Malaysia selama 30 tahun, dan dia terus menyambut cuti Yahudi dan meneruskan dengan kashrut. Selepas Perang Dunia I, lebih ramai Yahudi mula menduduki Malaysia.

Kemudian semasa Perang Dunia II, komuniti Yahudi telah dipindahkan ke Singapura, mengkhuatiri pemenjaraan dan layanan-buruk dari Jepun. Menjelang 1963, hanya 20 keluarga Yahudi yang tinggal di Malaysia. Dengan kata lain, bilangan Yahudi yang tinggal di Malaysia berkurangan, berpunca dari pemindahan ke negara lain pada 1970-an.

Sejak konflik Arab-Israel, ramai Muslim Malaysia bersimpati dengan orang Palestin dan mengancam orang Israel, mengakibatkan ramai Yahudi yang khuatirkan penindasan dan bercadang berpindah ke tempat lain. Yahudi Pulau Pinang pergi ke Singapura sebagai perjalanan terdekat untuk memenuhi keperluan seumpama, dan hanya berkumpul di Pulau Pinang seperti menghadiri perkuburan Yahudi.

Yahudi Malaysia Kini

Kini, terdapat kira-kira 100 orang Yahudi yang menduduki Malaysia. Kebanyakan daripada mereka adalah pelarian Rusia. Yahudi Pulau Pinang majoritinya adalah Pendidik dan Usahawan. Di Pulau Pinang itu sendiri, dahulu terdapat perhimpunan Yahudi, tetapi ia dikatakan tiada lagi komuniti Yahudi yang tinggal di Pulau Pinang, kebanyakannya telah berpindah ke Singapura.

Walaupun orang Israel dilarang memasuki Malaysia, Yahudi yang berwarganegara lain adalah dialu-alukan. Walaupun ramai Muslim Malaysia bermusuhan terhadap Israel, orang Yahudi bebas mengamalkan agama mereka tanpa gangguan atau penganiayaan kerana perlembagaan Malaysia yang menjamin kebebasan beragama untuk semua.

Majoriti Yahudi Malaysia bertutur bahasa Melayu dan Inggeris, manakala yang lain bertutur bahasa Yiddish, Parsi, Ibrani dan kemungkinan bahasa Arab.


(Sumber: http://ms.wikipedia.org/wiki/Yahudi_Pulau_Pinang)

Kesimpulannya, memang terdapat orang-orang Yahudi di Malaysia khususnya di Pulau Pinang. Tetapi, kita tidak mengetahui secara pasti bagaimanakah pergerakan mereka di sini dan apakah mereka mempunyai hubungan dengan Zionis dan Israel. Jika tidak mempunyai hubungan dengan Zionis dan Israel pun, adakah mereka percaya kepada Talmud yang mengatakan "bangsa selain Yahudi adalah binatang" ???

Walahu a'lam...

BaytulFareed

7 comments:

Anonymous said...

artikel yg membuka mata dan mantap. Tak sangka ahlul bayt pun boleh ada 'skuad terjah'!

zahidzuhri said...

Mantop la posting kali nih,teruskan usaha!! ;)

marwan_amz said...

Pergh....ni dah macam edisi siasat dah ni, bole apply jadi wartawan mastika ni, hehe....(Cepat btol nta komen ek)

Anonymous said...

setiap ijtihad yang dilakukan oleh ahlul bayt adalah ijtihad yang utuh..wajib untuk ana menerimanya..!!maka telah jelas musuh itu cuba menyelinap ke m'sia..

yaa ahlul bayt!!lakukanlah pembelaan pada "pengikut-pengikut"mu..!!

Azraai Ahmad said...

Macam pernah ku dengar je ayat "Anonymous" ni...tapi di mana ya?

Anonymous said...

cuba siasat chabad house kat kl
apa hubungannya dengan Jewish kat malaysia

Anonymous said...

salam,

Bagus lah.., teruskan usaha enta semoga mendapat redha Allah SWT dan menjadi ibadah..Aminn..

Related Posts with Thumbnails