About Me

My photo
Gombak, Malaysia
"Aku tidak bermaksud kecuali (mendatangkan) perbaikan selagi aku masih berkesanggupan. Dan tidak ada taufik bagiku melainkan dengan (pertolongan) Allah. Hanya kepada Allah aku bertawakal dan hanya kepada-Nya-lah aku kembali." (Hud 11:88)

Thursday, February 26, 2009

Di manakah Obama yang Diharap-harapkan?


Assalamualaikum semua...

Berjumpa semula selepas seminggu tak 'update' blog ni. Huhu...

Tajuk ini ditulis selepas saya terbaca suatu berita di www.bharian.com.my ;

"AS tayang filem hina Islam"

WASHINGTON: Filem kontroversi yang dihasilkan oleh Ahli Parlimen Belanda yang anti-Islam, Geert Wilders, bakal ditayangkan di Amerika Syarikat Khamis ini selepas senator Republikan, Jon Kyl, bersetuju menjadi hos menayangkan dokumentari menghina Islam itu.

Kyl menjadi penaja majlis itu bagi Wilders, yang tidak dibenarkan memasuki Britain awal bulan ini selepas pegawai Britain berkata dia membawa ancaman kepada undang-undang awam.


Kementerian Dalam Negeri Britain enggan membenarkan Wilders memasuki negara itu berdasarkan alasan dia 'akan mengancam keselamatan masyarakat dan awam.'


Ahli perundangan Belanda itu dijemput ke bangunan *Capitol untuk menayangkan filem selama 17 minit itu, Fitna, yang mengkritik al-Quran sebagai 'buku fasis' dan membandingkan Islam dengan Nazi.


Wilders mempertahankan diri daripada tuduhan 'berat sebelah' berhubung desakan sendiri untuk bebas bersuara tetapi pada masa sama mahu al-Quran diharamkan.



"Saya mahu al-Quran diharamkan. Di Belanda, kami mengharamkan Mein Kampf. Saya melihat perbandingan kedua-dua buku ini. Bukan hanya ia adalah ideologi pemerintahan satu parti politik tetapi kedua-duanya juga menghasut keganasan," katanya.


Tayangan itu ditutup untuk orang awam dan media dan cuma boleh ditonton oleh anggota Kongres.


Sumber:

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Wednesday/Dunia/20090224221212/Article/index_html


p/s:-

- Dimanakah Obama yang diharapkan boleh memperbaiki salah-faham ke atas umat Islam di Amerika?


- Insyaallah saya akan menulis tentang Siapakah sebenarnya Barack Obama di lain 'post'.


- *Saya pernah menulis berkenaan kemungkinan kaitan bangunan Capitol dengan Zionis di Edisi Terjah: Yahudi di Malaysia?


Wallahu a'lam...

BaytulFareed

No comments:

Related Posts with Thumbnails