About Me

My photo
Gombak, Malaysia
"Aku tidak bermaksud kecuali (mendatangkan) perbaikan selagi aku masih berkesanggupan. Dan tidak ada taufik bagiku melainkan dengan (pertolongan) Allah. Hanya kepada Allah aku bertawakal dan hanya kepada-Nya-lah aku kembali." (Hud 11:88)

Saturday, June 13, 2009

Syekh Fathi Yakan : Kembalinya Sang Murabbi Ummat Ini

Nama Fathi Yakan mungkin bukan nama yang asing bagi kita semua. Saya kenal nama beliau sewaktu di SMKAB melalui buku "Apa Ertinya Saya Menganut Islam." Buku tu telah digunakan dalam kuliah Subuh oleh Ustaz Yahya (PK HEM SMKAB) dan saya merupakan antara ahli jemaah subuh yang terangguk-angguk kerana terlalu 'faham' setiap kali kuliah beliau...

Seiring masa berlalu, makin banyak buku-buku beliau yang saya jumpa dan baca. Di antara buku terawal karya Fathi Yakan yang saya baca adalah "Bahtera Penyelamat". Waktu tu kat matrik PJ, dan alhamdulillah banyak manfaat serta bekalan yang banyak membantu saya dalam mengharungi hidup ini...

Kembalinya Sang Murabbi Ummat ke Rahmatullah

Malam tadi, Ustaz Fathi Yakan telah dipanggil menghadap Allah SWT buat selama-lamanya. Beliau meninggal dalam usia 76 tahun setelah bergelut dengan sakit yang menjadi asbab kepergiannya. Seluruh ummat seharusnya merasakan kehilangan seorang Guru dan Pembina Ummat yang banyak menyumbang kepada kebangkitan Islam seluruh dunia hari ini.

Riwayat Hidup

Ustaz Fathi Yakan telah dilahirkan pada 9 Februari 1933 di Tripoli, Lubnan. Telah berjaya memperolehi Phd di dalam bidang pengajian Islam dan bahasa Arab. Beliau berkahwin dengan Puan Dr Mona Haddad Yakan dan telah dikurniakan 5 orang cahaya mata ( 4 perempuan dan 1 lelaki).

Beliau merupakan diantarakan tokoh gerakan Islam di Lubnan dan di dunia Islam bahkan beliau merupakan diantara pelopor yang mengasaskan gerakan Islam di Lubnan bersama-sama dengan lebih kurang 50 orang saudaranya yang lain sejurus selepas mereka menziarahi Dr. Mustafa As-Siba'ie Rahimahullahu di Syria.


Beliau pernah menjadi Ahi Parlimen Lubnan pada tahun 1992 dan aktif di dalam "Islamic Action Front".

Sumbangan Beliau

Beliau telah menyumbang tenaga di dalam mempelopori fikrah gerakan Islam di dalam dunia Arab dan beliau juga telah menyebarkan risalah-risalah dan tulisan-tulisan yang berbentuk ideologi ke dunia Arab dan Islam sebagai panduan generasi-generasi kebangkitan Islam dan kebanyakan daripada tulisan-tulisan beliau telah diterjemahkan di dalam banyak bahasa.

Antara karya-karya beliau (terjamahan dalam Bahasa Melayu) adalah:-

1. Apa Ertinya Saya Menganut Islam
2. Bahtera Penyelamat dalam Kehidupan Pendakwah
3. Isti'ab
4. AIDS Haraki
5. Yang Berjatuhan di Jalan Dakwah
6. ABC Gerakan Islam
7. Bagaimana Kita Menyeru Kepada Islam

Mutiara-mutiara Sang Murabbi

"Penggabungan diri dengan agama Islam bukanlah secara warisan, bukan secara hobi malah ia juga bukan penggabungan secara zahir sahaja. Sebenarnya penggabungan yang dimaksudkan ialah penggabungan dengan ajaran Islam itu sendiri dengan cara berpegang teguh dengan seluruh ajaran Islam serta menyesuaikan diri dengan Islam di segenap bidang kehidupan dengan penuh kerelaan."
(Apa Ertinya Saya Menganut Islam)

"Dalam meniti liku dan lurah-lurah perjalanan ini kalaulah seorang Da’i tidak berada di bawah lindungan Allah SWT, tidak berhubung terus dengan-Nya, tidak bertawakkal kepada-Nya, tidak berpegang kepada Kitab-Nya dan tidak pula mengikuti Sunnah Nabi-Nya maka sebenarnya ia sedang berada di ambang bencana dan musibah yang besar."
(Bahtera Penyelamat)

"Jalan yang begini sukar menempuhnya, dan tujuan yang begitu agung, di samping tugas yang begitu berat, tentu saja sukar untuk dipikul oleh petugas yang lemah imannya. Yang sanggup mengerjakan tugas itu hanyalah para du'at yang telah mewaqafkan hidupnya untuk berjuang menegakkan agama Allah, mereka yang sudah tidak ada yang lebih dicintainya selain Allah dan Rasul-Nya. Mereka bersedia melepaskan dirinya dari kesenangan hidup dunia dan segala keinginannya. Mereka tidak mahu mengarahkan kegiatannya untuk meni’mati godaan dunia ini, dengan segala ragamnya..!"
(Bagaimana Kita Menyeru Kepada Islam)

"Semoga ruhmu ditempatkan bersama ruh-ruh para mujahiddin dan duat yang ikhlas dalam beramal! Dan agar Allah redha padamu dan kau pun redha dengan-Nya!"

BaytulFareed

2 comments:

mas syarep said...

innalillahi wa inna ilaihi raaji'uun..

penulisan nta mmg mantop akhi..mcm dh buat kajian yg sgt mendalam psl Syeikh Fathi Yakan Rahimullah..

akhi..usia 76thn tu..masih aktif lg kn?kite nnti..mcmane ar agaknyer?umor br 20-an..bole kukuh mcm diorg ker kn?

Azraai Ahmad said...

to mas syarep:

akhi, kebetulan dalam 'mukhayam dakhili' lepas kami buat bedah buku tulisan beliau...

so, kepergiannya 'terasa' sbb 3 hari dok menelaah tulisan-tulisan beliau...

Related Posts with Thumbnails