About Me

My photo
Gombak, Malaysia
"Aku tidak bermaksud kecuali (mendatangkan) perbaikan selagi aku masih berkesanggupan. Dan tidak ada taufik bagiku melainkan dengan (pertolongan) Allah. Hanya kepada Allah aku bertawakal dan hanya kepada-Nya-lah aku kembali." (Hud 11:88)

Saturday, June 20, 2009

Edisi Konpius: Ilmiah atau Menyentuh HATI?

Saya mengalami krisis dalam penulisan sejak akhir-akhir ini. Krisisnya adalah samada untuk lebih ILMIAH, atau MENYENTUH HATI dalam penulisan..?

Saya percaya, setiap orang ada cara dan gaya penulisan tersendiri:

Ada orang yang menulis blog dengan ayat-ayat yang santai dan bersahaja tetapi penuh dengan cerita, idea serta isi yang menarik.

Ada juga orang yang menggunakan pendekatan yang akademik dan ilmiah dalam setiap penulisannya. Setiap rujukan dicatatkan dan amanah dalam menukilkan maklumat menjadikan artikelnya lebih di'percayai' dan sahih.

Juga ada yang menekankan agar penulisan itu lebih insani dan kena dengan jiwa manusiawi lalu mengetuk hati pembaca walaupun tidaklah terlalu ilmiah artikelnya.

Jadi, gaya tulisan yang bagaimana agaknya perlu saya gunakan dalam blog ni???

Kembara Mencari Identiti

Saya memulakan penulisan blog dengan gaya yang agak ilmiah. Dengan tajuk-tajuk yang agak 'skema' dan isi-isi yang agak berat serta memerlukan pengkajian yang agak mendalam tentang setiap topik. Antaranya isu-isu Palestin, Zionis dan Konspirasi Makanan.

Kemudian, saya cuba pula gaya yang lebih santai dan berkisarkan pengalaman hidup sendiri. Dalam masa yang sama memasukkan elemen-elemen insani dan kejiwaan. Lalu saya mendapati bahawa gaya ini lebih memberi ketenangan dan kepuasan jiwa...

Saya juga mula cuba menulis puisi yang entah jadi ke tidak melalui entri Aku Menulis Hanya Kerna NAMA.

Antara Kepuasan INTELEK dan Ketenangan JIWA


Kita biasa hadir di kuliah Fiqh yang kaya dengan perbincangan hukum, khilaf ulama', dan sahih/dhaifnya sesuatu sumber. Kita berasa lebih benar dalam beribadah dan menyedari keluasan dan kesyumulan Islam di dalamnya.

Di pihak yang lain, wujudnya kuliah Tazkiyatun Nafs yang memuhasabah serta membersihkan hati, jiwa dan nurani kita. Kita jadi rasa lebih khusyuk dalam beribadah dan sentiasa membersihkan niat, melawan nafsu dan berakhlak.

Sukar kita berjumpa dengan penulis yang dapat memadukan kedua-dua elemen manusiawi ini.

Misi Rasulullah SAW: Ilmiah atau Tazkiyah?

Firman Allah SWT;

"Dia-lah yang mengutus kepada kaum yang buta huruf seorang Rasul di antara mereka, yang membacakan ayat-ayat-Nya kepada mereka, menyucikan mereka dan mengajarkan kepada mereka Kitab dan Hikmah (As Sunah). Dan sesungguhnya mereka sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata." (Al Jum'ah 62:2)



Manusia terdiri daripada 3 unsur iaitu Jasad, Akal dan Hati. Tarbiyah Rasulullah SAW berjaya menghasilkan sahabat-sahabat yang MANTAP kerana meliputi ketiga-tiga unsur ini.

Tetapi, dalam entri ini kita hanya membincangkan Akal dan Hati. Akal manusia dipuaskan dengan Maklumat (infomasi) manakala Hati dipuaskan dengan Dzauq (Rasa).

Jika difikirkan, memang kita perlu komprehensif dalam penulisan. Iaitu dalam erti kata memasukkan unsur-unsur yang boleh memuaskan kedua-dua elemen manusiawi ini. Namun, dalam satu-satu masa kita merasakan agak sukar untuk menyeimbangkan kedua-dua elemen ini.

Contohnya, bukan mudah menulis entri yang bertemakan teknikal atau fakta dengan nada tazkiyah. Kemudian, bukan mudah menulis topik tazkiyah atau muhasabah dengan pendekatan yang intelektual dan teknikal.

Kesimpulannya;

Saya sedar kepentingan mengintegrasikan kedua-dua ilmiah dan tazkiyah. Dan insyaallah akan sekerap mungkin mengamalkannya. Namun, semuanya mengharapkan hidayah dan izin daripada-Nya.

Bak kata seorang Akh, hatta untuk mengucapkan 'Subhanallah' pun mengkehendakkan hidayah Allah SWT. Apatah lagi untuk menulis sebuah artikel...

Doakan kita semua dapat petunjuk daripadanya. Wallahu a'lam!

BaytulFareed

3 comments:

mas syarep said...

siapalah kita utk menulis ttg perkara ilmiah..
siapalah kita utk menulis ttg perkara tazkiyah..
biarlah apa yg kita tuliskn tu..hanyalah semata2 utk dptkn redho Allah..

mungkin kita tak sehebat blog ust zaharuddin atau blog saiful islam ker..tapi..kita buat jelah mana yg mampu kita buat..kita berdakwah dengan ikhtiar dan kudrat yg kita miliki..tp yg menyentuh hati seseorg itu..yg mengetuk pintu hati mrk itu..yg memberikan hidayah itu..siap? Allah kn???

Jd..bergantunglah pd kemampuan empunya blog ini..klo br pegi prgm tazkiyah..mari kongsi dlm blog anda..klo br pegi prgm ilmiah..mari kongsi dlm blog anda..klo xpegi mane2..mari kongsi dlm blog anda..ok?

zahidzuhri said...

tulis dulu,plan later :p

Azraai Ahmad said...

to Mas Syarep:

Alhamdulillah...
Mmg betul pandangan mas tu!

to zahidzuhri:

entri kali ni mmg pakai main tulih je.
rasa macam tangan bergerak sendiri pulak rasanye...

Related Posts with Thumbnails