About Me

My photo
Gombak, Malaysia
"Aku tidak bermaksud kecuali (mendatangkan) perbaikan selagi aku masih berkesanggupan. Dan tidak ada taufik bagiku melainkan dengan (pertolongan) Allah. Hanya kepada Allah aku bertawakal dan hanya kepada-Nya-lah aku kembali." (Hud 11:88)

Tuesday, June 23, 2009

Rahsia Kehebatan Mesir dalam Piala Konfederasi?

Piala Konfederasi 2009 di Afrika Selatan yang sedang berlangsung sekarang ini menyaksikan kebangkitan Pasukan Mesir dalam arena bola sepak antarabangsa.

Pasukan yang memenangi Piala Afrika pada tahun 2006 itu telah mengejutkan Juara Dunia 2006, Itali dengan kemenangan (1-0), Jumaat lepas.

Dalam perlawanan sebelumnya menentang Brazil, Mesir berjaya mengimbangi permainan Pasukan Samba itu dengan kekalahan tipis (3-4). Itupun di atas kesilapan pertahanannya yang menahan bola dengan tangan, lalu menganugerahkan Itali penalti.

Walaupun Mesir tidak layak ke peringkat seterusnya setelah kalah dengan Amerika Syarikat (0-3) kelmarin, namun, penampilan dan persembahan mantap mereka pada Kejohanan Piala konfederasi kali amat 'menerujakan' masyarakat dunia (khususnya umat ISLAM).

Lalu...Apa RAHSIA Mereka???

Kita lihat gambar-gambar di bawah ini...


Mesyukuri gol pertama dan ketiga oleh Mohamed Zidan ketika melawan Brazil.


Gol kemenangan oleh Mohamed Homos ketika melawan Itali.


Essam El Hadary bersyukur kepada Allah tatkala Mesir menang ke atas Itali. Beliau menyelamatkan 2 percubaan berbahaya penyerang Itali ketika keadaan (satu lawan satu) yang mencemaskan.



Dan... mungkin inilah Murabbi mereka yang dilihat seolah-olah menegaskan kemenangan mereka itu kurnia daripada Allah SWT apabila beliau mengangkat sebuah mushaf Al Quran selapas kemenangan ke atas Itali.

Bukan Fenomena BARU!

Kebangkitan pengaruh Islam di dalam bola sepak Mesir bukanlah fenomena baru. Malah, selepas memenangi Piala Afrika pada tahun 2006, para pemain bersama lebih 8000 penonton menunjukkan soladariti mereka kepada Rasulullah SAW dengan membantah karikatur baginda.


Mohamed Aboutrika, pemain nombor 22 Mesir merupakan bintang hebat yang secara terang-terangan menyatakan bantahannya apabila memakai baju yang bertulis "Kami Rela Mati untuk Rasulullah"! Malah beliau juga berbuat demikian semasa pencerobohan Israel terhadap Gaza.

Ketika ditemubual, beliau menyatakan hadith tentang kewajipan mengambil tahu hal ehwal umat Islam yang lain beserta ancaman tidak mengendahkan mereka.

Dalam kempen Piala Konfederasi kali ini, 2 daripada gol-gol yang dijaringkan Mesir berpunca daripada umpanan beliau.

Subhanallah...

Kita mengharapkan agar dapat menyaksikan fenomena-fenomena ini di negara kita pula...Insyaallah!

BaytulFareed

Related Posts with Thumbnails